Akku rasittuu talvisäässä – Economy-akut yli 5-vuotiaille Volkswageneille

Akku on auton sähköjärjestelmän sydän. Akku joutuu Suomen talvessa kovaan rasitukseen, joten se kannattaa testauttaa ja vaihtaa säännöllisin väliajoin.

Talven lämpötilojen vuoksi auton akun kapasiteetti saattaa heiketä nopeastikin. Lämpimillä keleillä hyvin toiminut akku voi pakkasilla yllättää eikä enää luovuta tai lataa virtaa normaalisti.

Mikä akkua kuluttaa?

Kylmillä keleillä lisätehoa vaaditaan muun muassa moottorin käynnistämiseen ja auton sisätilojen lämmitykseen. Akkua kuluttavat myös kaikki sähkövirtaa vaativa tekniikka, kuten navigaattorit, viihdelaitteet ja polttoainekäyttöinen lisälämmitin. Erityisesti lyhyillä ajomatkoilla sähköä kuluu enemmän kuin latausjärjestelmää ehtii tuottaa sitä.

Testauta akun kunto huollon yhteydessä

Akun kunnon voi testauttaa kätevästi valtuutetuissa Volkswagen-huolloissa, joissa akku kannattaa tarvittaessa myös vaihtaa. Volkswagen suosittelee akun uusimista noin neljän vuoden välein tai aikaisemminkin, jos se on vaurioitunut esimerkiksi alijännitteen vuoksi.

Valitse akku käyttötarkoituksen ja auton mukaan

Akun ominaisuuksien tulee vastata sen käyttötarkoitusta. Auton ikä, moottorin koko ja käyttövoima vaikuttavat siihen, millainen akku autossa tulee olla.

Niin sanotut kuiva-akut, eli EFB- ja AGM-akut on tarkoitettu erityisesti Start-Stop-järjestelmällä varustetuille autoille. Start-Stop-järjestelmä vaatii akulta paljon, sillä pysäytettäessä moottori sammuu ja käynnistyy uudelleen liikkeelle lähdettäessä.

Asioimalla Aidossa Volkswagen-huollossa voit olla varma, että autoosi vaihdetaan juuri sopivanlainen akku.

Kuvassa oleva 61 Ah akku svh. 99 €.