Miltä suomalaisen autoilun lähitulevaisuus näyttää?

Elämme mielenkiintoista aikaa, autokauppa elää murroksessa. En minäkään tällä alalla olisi, elleivät autot kiinnostaisi. Ammatillinen kiinnostukseni tulee esiin sekä itse autojen että myös ilmiöiden kautta.

Hyvästä esimerkistä käyvät sähköautot. Ne yleistyvät vähitellen myös Suomessa, vaikka Suomi onkin erittäin haastava alue sähköautoille. Tarvittavan infrastruktuurin rakentaminen vaatii aikansa. Volkswagen panostaa erittäin vahvasti sähköautoihin, ja se tulee näkymään myös täällä.

Suomessa auto on jatkossakin ihmisille välttämätön. Siksi sen valintaan vaikuttavat paljon rationaaliset asiat. Tunteet ovat kuitenkin lähes aina läsnä valintapäätöksessä.

Onko sähköautojen lisäksi nähtävissä muita ilmiöitä?

Toinen vahva trendi on itseään ajavat autot. Aika vähän keskustellaan siitä, mistä autonomisten autojen asiakkaat tulevat – minä veikkaan, että julkisen liikenteen puolelta. Eikä autonomisuus tarkoita sitä, että ajaminen loppuu. Jatkossakin on paljon ihmisiä, jotka haluavat ajaa itse.

Kolmas mielenkiintoinen teema on autojen yhteiskäyttö. Se on ilmiö, joka yleistyy myös Suomessa. Suomalaisille auto on kuin toinen koti, mutta koteja jaetaan nykyisin helposti internetin välityksellä. Ei ole enää pakko tyytyä hotellihuoneeseen. Vastaavasti yhteiskäyttöautot korvaavat sekä autovuokraamojen palveluita että luovat ihmisille uusia mahdollisuuksia liikkua. Myös autojen ostamisen tarve vähenee jatkossa, yksityisleasing on Suomessa vielä lapsenkengissä.

Kuinka Volkswagen varautuu muutoksiin Suomessa?

Kaikki nämä muutokset johtavat siihen, että meidän on uudistettava palvelujamme: pelkkä autojen myyminen ja huoltaminen eivät enää riitä. Uudet palvelut tarkoittavat myös sitä, että meidän on myös mentävä asiakkaiden luo. K-ryhmällä on yli kolme miljoonaa asiakasta, joille voimme tarjota autoalan palveluita. Verkostoomme kuuluvat K-kaupat ja Citymarketit…

Ja vaikka teknologia muuttaa autoja nopeammin kuin koskaan aikaisemmin, samanaikaisesti pitää muistaa, että autokaupan keskiössä on kuitenkin nyt ja myös jatkossa aina ihminen. Tämä pitää muistaa etenkin uusien digitaalisten palvelujen myötä. Ihmisen henkilökohtaiset tarpeet eivät vähene, vaikka hän varaa huollon tai jopa ostaa auton verkossa. Siksi Volkswagen panostaa Suomessa hyvään asiakaspalveluun, asiakkaiden yksilöllisten toiveiden toteuttamiseen sekä avoimeen keskusteluun.

Ostavatko suomalaiset autonsa järjellä vai tunteella?

Suomessa auto on jatkossakin ihmisille välttämätön. Siksi sen valintaan vaikuttavat paljon rationaaliset asiat. Tunteet ovat kuitenkin lähes aina läsnä valintapäätöksessä. Meillä kaikilla on vahvoja kokemuksia autoista, autot ovat osa elämää. Oma autohistoriani alkoi 80-luvun alussa kirkkaan punaisen Golfin hattuhyllyllä. Siellä minä matkustin, kun takapenkillä oli jo kolme aikuista. Minä olin hyllyllä poikittain tyyny posken alla.