Autoala muuttuu juuri tällä hetkellä enemmän kuin koskaan. Tekninen kehitys, digitalisaatio ja asiakaskäyttäytymisen muutos luovat uusia tarpeita liikkuvuuspalveluille, itseliikkuville autoille, joustaville mobiilipalveluille ja sähköautoille. Muutoshaaste on mittava koko autoteollisuudelle. Muutos on kuitenkin välttämätön, koska totutut autoalan lainalaisuudet eivät enää päde. Monet autonvalmistajat ovatkin julkaisseet omia strategioitaan ja suunnitelmiaan siitä, miten yhtiöt muuttuvat perinteisestä autonvalmistajasta nykyaikaiseksi palveluyhtiöksi palvelutarjontoineen ja sähköautoineen. Näin on tehnyt myös Volkswagen julkaistessaan Yhdessä 2025 -strategiansa.

Julkinen keskustelu dieselautoista on saanut viime aikoina harmillisen negatiivisia piirteitä. Vaikka tulevaisuus on sähköinen, nykyaikaisille dieselautoille on ennenaikaista katsoa hautapaikkaa. Dieselteknologia on muuttunut tiukkojen päästötavoitteiden ohjaamana yhä pienipäästöisemmäksi. Tärkeää onkin erottaa vanhojen dieselautojen ja nykyaikaisten uusien dieselautojen ero. Suomen liikenteessä olevista dieseleistä keskimäärin vasta alle 20 % on uusimman EU6-päästöstandardin mukaisia. Päästötavoitteiden saavuttaminen tarvitsee kaikkia moottoriteknologioita – bensiini-, maakaasukäyttöisiä ja dieselmoottoreita sekä ladattavia hybridejä ja täyssähköautoja. On ympäristöteko vaihtaa vanha auto uuteen, nykyaikaiseen ja vähäpäästöiseen autoon.

Volkswagen on viime vuosina maksanut, eittämättä ansaitusti, omia oppirahojaan matkalla kohti vähäpäästöisempää liikennettä. Tähän päivään mennessä nk. huijausdieseleistä on päivitetty lähes 85 %. Korjaukset ovat sujuneet hyvin, vaikka työmaa onkin ollut jälleenmyyjillemme mittava. Lämmin kiitos teille asiakkaillemme luottamuksesta ja kärsivällisyydestä!

Volkswagen haluaa tarjota erilaisiin tarpeisiin mahdollisimman hyvin sopivia autoiluratkaisuja. Uutuustykitys on tänäkin syksynä mittava: Arteon, uusi Polo, Tiguan Allspace ja loppuvuonna vielä uusi pieni SUV T-Roc. Mallistossamme on hienoja ja inspiroivia malleja erilaisista dieselmoottoreista ja bensiini- ja hybridivaihtoehdoista aina täyssähköautoon. Kaikille on paikkansa ja kaikille löytyy ottajia vielä pitkään. Maailma muuttuu ja me uudistumme sen mukana.

Mikko Mykrä

Pääkirjoitus, Volkswagen-lehti 3/2017
Twitter: @mykrami