Siinä se nyt seisoo; ei mitenkään nöyränä, mutta ei myöskään korostetun isottelevana. Arteonin olemus ja ilme ovat tuttua Volkswagen-tyyliä, mutta ulkokuoren yksityiskohdista piirtyy hieman tavallisesta poikkeava kuva. Katsetta on pakko lepuuttaa leveässä keulamaskissa, siihen yhdistyvissä viirumaisissa ajovaloissa sekä auton linjakkaassa profiilissa. Koeajoauton isot lisävarusteena valitut 19-tuumaiset Chennai-vanteet eivät näytä ison auton alla yliampuvilta vaan ne ovat tasapainossa kokonaisuuden kanssa.

Arteonin edeltäjä, Volkswagen CC, oli selkeästi variaatio Passatista, kun taas Ar­teonilla on selvästi oma luonteensa. Sukulaisuussuhde Passatiin on toki selvä: autot rakentuvat samalle tekniikalle, mutta Arteo­nin pidempi akseliväli, kasvaneet raideleveydet sekä pidempi kokonaismitta yhdessä viettelevästi laskevan kattolinjan kanssa ­luovat sille oman ja Passatista erottuvan olemuksen. Arteon on siis vähän kuin Passat mutta kuitenkin enemmän. Myös viirumaiset takavalot sekä sporttinen peppu kääntävät katseita.

Arteon on myös siitä mielenkiintoinen auto, että sitä on vaikea luokitella mihinkään yhteen ja tiettyyn kategoriaan. Arteonissa on edustusauton näyttävyyttä, ja todella väljät takatilat. Iso takaluukku ja peräti 563-litrainen tavaratila tekevät Arteonista kuitenkin myös mainion perheauton. Myös 3-alueinen Care Air Climatronic -ilmastointi on erinomainen perhekäytössä. Niin molemmille etuistuimille kuin myös takana matkustaville on helppo luoda mukavat matkustusolosuhteet.

Arteonissa on edustusauton näyttävyyttä, ja todella väljät takatilat.

Arteon on ylellisyyttä kuskille

Istuminen kuljettajan paikalle aiheuttaa déjà vu -tuntemuksia. Kaikki on kovin tuttua, mutta jotenkin hieman erilaista. Istuma-asentokin tuntuu erilaiselta kuin Passatissa. Paljon ajaville on tarjolla mukava ja näyttävä nappanahkainen ergoComfort-istuin, joka säätyy 14 suuntaan ja hieroo väsynyttä selkää. Jo pelkkä hieromatoiminto on hyvä syy ajaa jotain muuta kuin suorinta reittiä määränpäähän.

Volkswagenin insinöörit ovat mukauttaneet Arteonin jousitusta vastaamaan auton ulkonäköä. Kyyti on napakan urheilullista. Lisävarusteena saatavan mukautuvan alustansäätöjärjestelmän (DCC) ansiosta auton iskunvaimennuksen luonnetta voi säätää napin painalluksella rata-automaisen tiukasta edustusautomaisen pehmeäksi.

Erinomainen ergonomia on myös tärkeä osa hyvää ajokokemusta, ja Arteonissa kaikki on hyvin käsillä. Mukautettava Active Info Display -mittaristo (Elegance ja R-Line vakio) tarjoaa juuri sitä informaatiota, mitä kuljettaja arvostaa.

Lisävarusteena tilattavaa Ambiente-sisävalopakettia osaa arvostaa pimenevässä syksyssä. Valittavissasi on keltainen, sininen tai valkoinen värimaailma. Dynaamiset led-ajovalot ja älykäs Dynamic Light Assist -kaukovalojärjestelmä ovat Suomen olosuhteissa ehdottomasti sijoituksen arvoisia mukavuus- ja turvallisuusvarusteita kuten myös tuulilasinäyttö head-up-display, joka pitää katseen tiellä.

Turvallisuutta ja mukavuutta ajamiseen tuovat useat kuljettajaa avustavat järjestelmät, kuten vakiona oleva kaistanpitoavustin Lane Assist aktiivisella ohjausliikkeellä sekä mukautuva vakionopeussäädin ACC. Lisävarusteena voi vielä tilata paketin, josta löytyvät hätätilanneavustin Emergency Assist, kaistanvaihtoavustin Side Assist Plus sekä ruuhka-avustin Traffic Jam Assist. Ruuhka-avustin vie ajamista vähitellen kohti autonomiaa, jossa autolle voi sälyttää yhä enemmän ajamiseen liittyviä toimintoja. Harva kuitenkin nauttii ruuhkassa ajamisesta, joten miksi ei antaa auton käyttää kaasua ja jarrua ja pitää automaattisesti oikea etäisyys edellä ajavaan? Kun auto voi hoitaa osittain niitä tylsempiä ajorutiineja, kuski voi nauttia ajamisesta vähän enemmän silloin, kun on sen aika.

Arteonin helppo liitettävyys

Moderni tekniikka ja yhdistettävyys ovat tätä päivää, ja se näkyy autoissakin. Valittaessa 9,2-tuumaisen upean tarkasti piirtävän Discover Pro infotainment -järjestelmän näytölle saa näyttävää grafiikkaa, ja tarjolla on lukuisia palveluja.

App-Connectin avulla älypuhelimet liittyvät yhteen auton kanssa näppärän helposti. Käytössä ovat niin MirrorLink kuin Apple Car Play. Matkapuhelimen tiettyjä sovelluksia on näin helppo käyttää Arteonin kosketusnäytöltä.

Arteonissa on vakiona monipuoliset Car Net Security & Service -palvelut, mm. hätäpuhelupalvelu, joista löydät lisätietoa osoitteesta volkswagen-carnet.com.

Mukavan matkustuskokemuksen voi kruunata vielä tilaamalla konserttisalin tasoa oleva DYNAUDIO Confidence -äänentoistojärjestelmän. Musiikkia ei tosin tarvitse huudattaa, sillä Arteon on tien päällä hiljainen kumppani. Ulkomaailman äänet on eristetty hyvin auton ulkopuolelle.

Miten olisi siis hiihtolomareissu Lappiin tai kesälomamatka Eurooppaan? No problem, tällä autolla nuokin matkat taittuvat mukavasti. Kun autossa on helppo viihtyä, matka tuntuu usein puolta todellista lyhyemmältä.

 

Arteon on vakaa, eleetön mutta sporttinen

Moottori on auton sydän, ja koeajotuossa se on 2,0-litrainen 110 kW (150 hv) TDI. Nopeasti ja sujuvasti vaihtava 7-portainen DSG-kaksoiskytkinautomaatti tekee etenemisestä vaivatonta, kun auto vastaa herkästi kaasupolkimen painalluksiin.

Arteonin perusversiot ovat etuvetoisia, mutta isommissa moottoreissa neliveto on vakiona. Hyvä niin, sillä Suomen olosuhteissa neliveto vie aina vaivattomammin perille.

Iso auto ja pitkä akseliväli tekevät Arteonin kulusta vakaata sekä eleetöntä, mutta Arteonin vakiona oleva progressiivinen ohjaus tuo mukaan myös ripauksen sporttisuutta. Ratti kääntyy vain 2,1 kierrosta laidasta laitaan. Kasvaneet raideleveydet kasvattavat myös kurvinopeuksia, joten Arteon on kotonaan myös mutkateillä: se tuntuu kokoaan ketterämmältä. Myös nopeuden mukaan säätyvä ohjaustehostus auttaa luontevan ja intuitiivisen ohjaustuntuman luomisessa.

Koeajo on helppo päättää leppoisissa tunnelmissa. Mistä tunnistaa hyvän auton? Elämä sen kanssa on vaivatonta ja mukavaa. Arteon on ansainnut paikkansa Volkswagen-malliston huipulla.