Volkswagenin sähköautosukupolven uusin jäsen I.D. CROZZ esiteltiin Auto Shanghai 2017 -näyttelyssä. I.D. CROZZ täydentää Volkswagenin nollapäästöistä ja pitkän toimintamatkan I.D.-sähköautoperhettä. Pariisissa 2016 esiteltiin I.D. ja Detroitissa alkuvuodesta 2017 I.D. BUZZ.

Kaikki I.D.-mallit edustavat uudenlaista muotoilua sisätiloillaan niin suunnittelun, muunneltavuuden, koon kuin mukavuudenkin puolesta.

I.D. CROZZ on kuin älypuhelin pyörillä

I.D. CROZZ on urheilullinen, nollapäästöinen ja monipuolinen. Sen sähköinen neliveto on kotonaan niin kaupungissa kuin pienillä sivuteilläkin. I.D. CROZZ on teholtaan 225 kW, sen huippunopeus on 180 km/h ja toimintamatka jopa 500 km (NEDC-normin mukaan).

I.D. CROZZin akusto latautuu 150 kilowatin DC- pikalatauslaitteella 80 prosenttiin puolessa tunnissa.

 

Kun kuljettaja painaa I.D.CROZZin ohjauspyörän VW-logoa kolmen sekunnin ajan, autonominen ajotoiminto I.D. Pilot aktivoituu päälle. Kaikki konseptiauton näytöt ja toiminnot ovat digitaalisia, se on kuin älypuhelin pyörillä. Tärkeät tiedot heijastuvat kuljettajan näkökenttään lisättynä todellisuutena (AR – Augmented Reality).

I.D. CROZZ on täysverinen sähköauto joka komponentiltaan.

I.D. CROZZ ja sähköiset silmät

Täysin uudenlaiset led-valoilla toteutetut säleet auton panoraamalasikatossa tottelevat eleohjausta: lyhyt ja terävä liike kädellä aukaisee tai sulkee säleet, kun taas hitaalla kädenliikkeellä saa säädettyä led-valosäleet saumattomasti haluttuun asentoon.

Uusi CleanAir-järjestelmä varmistaa raikkaan sisäilman autoon kaikissa olosuhteissa.

I.D. CROZZ on täysverinen sähköauto joka komponentiltaan. Sen hallitseva ja näkyvä piirre on Volkswagenin uusille sähköautoille tunnusomaiset valot. C-kirjaimen muotoiset led-päiväajovalot ja muunneltavat led-ajovalot sulautuvat auton keulalla ja muodostavat autolle ikään kuin ”sähköiset silmät” (Interactive Spotlight). Kun auto on pysäköity ja sen kaikki järjestelmät on suljettu, valot näyttävät siltä kuin silmät olisivat kiinni.

Autonomisen ajotoiminnan eli I.D. Pilotin ollessa päällä auto kommunikoi muille tielläliikkujille valoillaan.

Innovatiivinen sähköautoarkkitehtuuri

I.D. CROZZ perustuu Volkswagenin uuteen, innovatiiviseen sähköautojen arkkitehtuuriin. Se on kooltaan kompaktimpi kuin Genevessä maaliskuussa esitelty Tiguan Allspace, mutta tämä crossover-CUV tarjoaa matkustajilleen samankokoiset tilat.

Kompaktit akselisto- ja voimansiirtorakenteet ovat mahdollisimman lähellä auton ulkoreunoja. Akusto on sijoitettu auton pohjaan. I.D. CROZZin istuimet ovat muunneltavat, jolloin Open Space -sisätiloista saa muuntelemalla aina tarpeeseen sopivat.

I.D. CROZZ seuraa Volkswagenin merkkistrategian teemaa ”Teemme tulevaisuudesta totta”.

Volkswagen tekee tulevaisuudesta totta

Volkswagen-henkilöautojen hallituksen puheenjohtajan Herbert Diessin mukaan Volkswagen haluaa nostaa sähköautojen myynnin miljoonan auton vuosivolyymiin vuoteen 2025 mennessä. Tässä suunnitelmassa I.D. CROZZ on keskeinen, ja sen tuotanto alkaa vuonna 2020.

I.D. CROZZ seuraa Volkswagenin merkkistrategian teemaa ”Teemme tulevaisuudesta totta”. Strategian neljä kulmakiveä ovat:

 

• Smart Sustainability – Volkswagen edistää innovatiivisten täyssähköautojen volyymimallien kehitystä.
• Intuitive Usability – Volkswagen keskittyy intuitiiviseen käytettävyyteen uusilla kosketusnäyttöillään ja ohjainlaiteillaan.
• Connected Community – Volkswagen yhdistää tulevaisuudessa ihmiset, autot ja ympäristön Volkswagen-käyttäjätunnuksella (Volkswagen-ID).
• Automated Driving – Volkswagen haluaa tehdä autoista entistä turvallisempia ja mukavampia hyödyntämällä autonomisen ajotilan tuomia mahdollisuuksia.