Uudistuminen on välttämätöntä, ja uudistumisen vauhti on kova. Siksi kansainvälinen autolehdistö­ on kutsuttu Mallorcalle ajamaan samaan aikaan peräti neljä varsin erilaista mutta silti jotenkin samanlaista Volks­wagen Golfia. Eroa on niin autojen tehoissa ­(100–228 kW / 136–310 hv), CO2-päästöissä (0–160 g) kuin ajofiiliksessäkin.

Hyppää kyytiin ja lue toimittajan kokemuksia neljän erilaisen Golfin koeajosta. Entä minkä näistä sisaruksista arvelisit olevan oma suosikkisi?

Sähköauto e-Golf: hiljaa hyvä tulee

Liikkeelle lähdetään Golf-malliston ekotaiturilla eli sähköauto e-Golfilla. Akkuteknologia kehittyy vauhdilla, joten Volkswagen on päivittänyt ulkomuotojen ja ohjaamon ohella myös e-Golfin akuston. Fyysisesti akkujen koko on sama kuin ennen, mutta niiden kapasiteetti on kasvanut puolella 35,8 kilowattituntiin.

Virtaa riittää nyt hyvissä ajo-oloissa 300 kilometrin ajoon entisen 200 kilometrin sijaan.

Sähköautolla ajamisessa on oma viehätyksensä. Äänetön voimalinja korostaa ­Golfin laadukasta luonnetta, ja matkustaminen on todella mukavaa. Akusto painaa yli 300 kiloa, mutta auton jousitus kantaa kasvaneen kuorman kunnialla.

Ajosta tulee nopeasti ekopeli, jossa kuljettaja yrittää alittaa parhaan tuloksensa.

Taloudellisesti oikealla ajotavalla

Auton hiljaisuus korostuu jo taajamaliikenteessä, ja tällaisessa ympäristössä sitä ei edes kaipaa moottorin pärinää. Kierroslukumittarikin on täysin turha, koska sähköautossa kaikki voima on tarjolla heti kun kaasu­poljinta hipaisee.

Sähköautolla ajaessa omat ajatukset muuttuvat nopeasti astetta vihreämmäksi. Kun toimintamatka on polttomoottoria rajatumpi ja auton ”tankkaaminen” kestää hieman kauemmin, sitä yrittää ajaa luontevasti niin taloudellisesti kuin mahdollista.

Ja tässä jos missä korostuu kuljettajan ajotavan merkitys.

Kevyt kaasujalka on kaiken a ja o, on moottorin tyyppi mikä hyvänsä. Sähköautossa kuljettajan kannattaa nostaa jalka aina tilaisuuden tullen kokonaan pois kaasulta. Maantiellä tai moottoritiellä auton on hyvä antaa rullata sopivan paikan tullen, kun taas taajamissa kannattaa ottaa käyttöön vaihteiston B-asento eli tehostettu jarrutusenergian talteenotto. Sieltä saa kaivettua auton toimintamatkaan yllättävän monta ­lisäkilometriä.

e-Golfin taloudellisuus korostuu kaupunkiajossa

Sähköauto on parhaimmillaan kaupunkipyörittelyssä, jossa sen ero moottorin taloudellisuudessa ja hyötysuhteessa bensiini- tai dieselmoottoriin korostuu. Parinkymmen kilometrin pyörittely Palma de Mallorcan kaduilla näyttää ajotietokoneella 11,5 kWh virran­kulutusta. Se on alle ilmoitetun normilukeman.

Ajotilavalikosta on kaivettu suosiolla esiin kaikkein taloudellisin Eco+-ajotila. Näytölle voi valita myös jarrutusenergian talteenottoa kuvaavan palkkigrafiikan. Se ei sinänsä kerro mitään ajon kannalta oleellista informaatiota, mutta palkkien kasvun seuraaminen itsessään on kannustavaa. Toinen vaihtoehto on kaivaa esiin energiavirtaa kuvaava näyttö. Toki myös mittaristolta voi seurata sitä, kuinka paljon auton tehosta on käytössä ja koska akustoa ladataan. Informaatio opettaa ajamaan mahdollisimman taloudellisesti. Ajosta tulee nopeasti ekopeli, jossa kuljettaja yrittää jatkuvasti alittaa oman parhaan tuloksensa.

Maantielle siirryttäessä e-Golfin etu poltto­moottoriversioihin kapenee, mutta auton hiljaisuus ja eleetön voima tekevät silti vaikutuksen. Kun Volkswagen uudisti e-Golfia, se kasvatti samalla sähkömoottorin tehon 85 kilowatista 100 kilowattiin. Polttomoottorissa tuo teholukema ei olisi kovin hääppöinen yli 1 600 kiloa painavaan autoon, mutta sähkömoottorista irti otettuna se riittää mainiosti Golfin kokoiseen menijään. Meno jatkuu edelleen todella leppoisana. Ja kyllä e-Golfilla ehtii myös moottoritiellä muiden mukaan, vaikka­ auton­ huippuno­peus onkin rajattu 150 km/h nopeuteen.

Koeajolenkin jälkeen on helppo olla yllättynyt e-Golfin potentiaalista. Se on sähköauto, mutta samalla se tuntuu lähes tavalliselta Golfilta. Toki erilaiselta, mutta ei liian erilaiselta

e-Golfin akusto on päivitetty, ja virtaa riittää hyvässä ajo-olosuhteissa jopa 300 kilometriin asti

Golf GTE: ekosportti ja monitaituri ladattava hybridi

Seuraavaksi on aika ottaa bensiinimoottori mukaan. GTE:n voimalinjassa yhdistyvät 75-kilowattinen (102 hv) sähkömoottori ja tuttu 1,4-litrainen ja 110-kilowattinen (150 hv) TSI-turbo. Voimalinjan kuljettajan käyttöön antama yhteisteho on 150 kilowattia (204 hv).

Matkaan päästään yhtä äänettömästi kuin e-Golfin kanssa. Polttomoottori pysyy maltillisella kaasupolkimen käytöllä nukuksissa. Vasta määrätietoisempi kaasun polkaisu saa bensaturbon heräämään. Akusto on selvästi pienempi kuin e-Golfissa, mutta nätisti ajettaessa pelkällä sähköllä on mahdollista ajaa noin 50 kilometriä – siis vaikkapa päivittäiset työmatkat.

Jännä, miten GTE voi tuntua samaan aikaan sekä ekolta että sportilta.

GTE on astetta sporttisempi

Jo heti ensituntumalta kulku on – ei yllättäen – sporttisempaa kuin e-Golfissa. Tätä tukee jo yksistään aavistuksen matalampi istuma-asento. Kun peffa on lähempänä asfalttia, tunnelma on luonnollisesti tienläheisempi.

Kulku on myös jotenkin kevyempää, vaikkei autojen painossa ole suurta eroa. Kasvaneen voiman yksinkertaisesti tuntee.

 

GTE:n maksimivääntö on hulppeat 350 Nm. Tätä lähdetään hyödyntämään Mallorcan länsirannikon mutkaisille teille.

GTE:hen on tulossa piakkoin mielenkiintoinen taloudellista ajoa tukeva järjestelmä, joka optimoi jäljellä olevan sähkön kulutusta reitin ja GPS-datan mukaan. Tämä on hyb­ridiautojen parhaita puolia. Hybridi on aina jonkinlainen kompromissi, mutta samalla se taipuu joustavasti mitä erilaisempiin ajotilanteisiin.

GTE:n sähkö- ja polttomoottorin yhteistyötä

Hybriditilassa GTE:n voimalinja pelaa todella hienosti, ja polttomoottori tulee tarvittaessa mukaan etenemistalkoisiin hienostuneesti. Moottori myös sammuu herkästi aina tilaisuuden tullen. Jännä, miten auto voi samaan aikaan tuntua sekä ekolta että sportilta. GTI:stä tuttu mutta siniseksi kuositettu verhoilukangas auttaa sekin oikeaan fiilikseen virittäytymisessä.

Toki kuljettaja voi halutessaan aina pakottaa auton valitsemaansa ajotilaan. Kaupungissa voidaan ajaa esimerkiksi puhtaasti sähköllä, moottoritiellä voidaan käyttää polttomoottoria tuottamaan lisää energiaa tyhjentyneille akuille ja sopivan tienpätkän auetessa voidaan kytkeä päälle GTE-tila ja nauttia optimoidusta suorituskyvystä.

Toinen koeajo on ohi. GTE miellyttää ennen kaikkea monipuolisuudellaan. Alhaiset CO2-päästöt hyväilevät omaatuntoa, kun haluttaessa esiin kaivettava sporttisuus miellyttää toisenlaisia autoiluun liittyviä tuntoja.

Golf GTI:
klassikko vertyy vanhetessaan

Entä mitä tapahtuu, kun GT:n perästä E-kirjain vaihdetaan I:hin? Kuinka paljon auton luonne muuttuu, kun sähkö jätetään voimalinjasta kokonaan pois?
Golf GTI on legenda, ja jo tämä vaikuttaa jollain tapaa ajofiilikseen.

Kun e-Golf ja GTE edustavat uutta aikaa, GTI on klassikko.

Ensimmäisen GTI:n syntymästä on kulunut kuitenkin jo yli 40 vuotta.

Tuoreimmassa päivityksessä GTI:n 2-litraisen TSI-moottorin teho kasvoi 169 kilowattiin (230 hv), ja sen rinnalla tarjotaan myös tehokkaampaa eli 180-kilowattista (245 hv) Performance-versiota. Sellainen on luonnollisesti nyt peffan alla.

Herkkä ja tottelevainen GTI

Ajossa huomio kiinnittyy nopeasti siihen, että välitön voimantunne oli voimakkaampi GTE:ssä, sillä sen sähkömoottori antaa alakierroksille yllättävän paljon ylimääräistä voimantunnetta. GTI:ssä on kuitenkin enemmän tehoa, ja sen perusvire on vieläkin sporttisempi. GTI on herkempi kulkemaan, se seuraa selvästi tarkemmin kaasujalan liikkeitä.

GTI:n juju on se, että sitä on hauska ajaa sporttisemmin eli koneen kannattaa antaa kiertää hieman korkeammalle. GTI:n jäykkä urheilualusta tuo mukavuutta, takaa optimaalisen pidon ja parantaa ohjauskontrollia. On siis aika suunnata hieman mutkaisemmalle maantielle.

GTI on sportti luonteeltaan

Kuski kutittaa vähän oikean jalan päkiällä kaasupoljinta, ja GTI on heti valmis leikkiin. Kuskin ja voimalinjan välillä vallitsee heti yhteisymmärrys. Heti ensimmäisessä mutkassa tuntee sen, miten paljon palkitsevampi GTI on ajaa; se on pitkälti yli 200 kilogrammaa GTE:tä kevyempi. Vauhtia voi ottaa mutkiin selvästi enemmän, koska GTI:n Performance-versiossa on vakiovarusteena Performance-paketin myötä etuakselin mekaanisen tasaus­pyörästön lukko. Se auttaa taivuttamaan GTI:n ketterästi tiukempiinkin kurveihin.

Luonteeltaan GTI on kuitenkin enemmän sportti aikuiseen makuun kuin räyhäkkä rellestäjä. Se taipuu hyvin myös leppoisaksi matka-autoksi. Myös GTI on moniosaaja. Mutta voisiko se olla vielä enemmän?

Golf R: murrrrrrrrrrrr

On viimeisen koeajon aika, R-sisaren vuoro. Myös sen tehoa on kasvatettu, ja sitä on nyt 228 kW (310 hv). Uutta on myös se, että Golf-perheen vauhtiversion saa farmarikorin lisäksi myös hatchbackiin. Vaikka farkku vetoaa järkeen, hatchback on luonnollisempi valinta radalle.

Pian alla on 3 200 metrin mittainen Circuito Mallorca -moottorirata ja syvästi kurnuttava Ärrä.

 

Ajotila-asetuksista kaivetaan esiin heti RACE-tila.

Ensimmäinen kierros menee rataa haistellessa. Toiselle kierrokselle haetaan jo vauhtia.

Pääsuoran jälkeen eteen tulee ensin loiva oikea ennen tiukkenevaa vasuria. Radassa on tässä kohtaa mukavasti pieni korkeusero. R pysyy tiukasti kiinni asfaltissa, kori on jäykän ja vakaan tuntuinen.

Vauhtia voi hakea radan reunasta, sillä 4MOTION-neliveto pitää kulun vakaana.

Golf R:n moottori ja pakosarja sytyttävät

Toinen tiukka vasuri ja neulansilmä. Vauhtia voi hakea aivan radan reunasta, sillä ­4MOTION-neliveto pitää kulun vakaana. Kaasua pitää nostaa vähän nopeahkoon ja oikealle taittuvaan mutkaan ennen kuin eteen aukeaa radan pisin suora. R kelaa vauhtia ja isompaa vaihdetta silmään. Nopeus ei ylly vielä päättömäksi, mutta nelosvaihde ehtii juuri kytkeytyä. Suoran päässä on pakko tehdä tiukka jarrutus, vaihtaa kakkoselle ja pudottautua neulansilmään.

Seuraavaksi edessä on nopea vasen-oikea yhdistelmä. Vielä yksi nopea vasuri ennen seuraavaa neulansilmää. Lyhyt kiihdytys ja seuraava satakasikymppinen. Valtaosa radan mutkista on melko tiukkoja, ja moottorin voimavaroista huolimatta ne on luontevaa ajaa läpi kakkosella.

Eteen aukeaa taas pätkä suoraa, josta seuraa ensin tiukka vasuri ja sitten nopeampi vasuri. Kaasun voi pitää pohjassa ja sihdata keulan loivan oikean läpi suoraan tiukkaan vasen-oikea-yhdistelmään, joka kaartaa vielä pieneen ja oikealle kaartuvaan ylämäkeen. Pääsuoralle tullaan takaisin varikkosuoran muuria hipoen.
Fiilis on katossa. Ja niin kauan kuin pikkupojat päristävät leluautojensa kanssa olohuoneen lattialla, niin kauan he myös syttyvät aikuisemmalla iällä moottorin ja pakosarjan urheilullisista soinneista.

Vaikea valinta: e, GTE, GTI vai R?

Ärrä rullaa takaisin varikolle. Hauskanpidolla on hintansa, sillä R:n hinta alkaa hieman alle 54 000 eurosta. Se ei ole auton tehoihin ja suorituskykyyn nähden mahdottomasti, mutta se erottaa R:n sen sisarista. e-Golf, GTE ja GTI Performance mahtuvat nimittäin kaikki lähes samaan hintahaarukkaan; eroa on edullisimman GTI:n (37 432 €) ja kalleimman eli e-Golfin (42 882 €) välillä vain muutama tuhat euroa.

Se tekee oikean auton valinnasta todella vaikean. Jos näistä pitäisi valita yksi, tehtävä olisi itse asiassa lähes mahdoton.

 

 

Arkiajossa e-Golfissa on oma kiistaton viehätyksensä.

GTE on melkoinen monitaituri ja samalla mielenkiintoinen kompromissi ekologisuuden ja urheilullisuuden välillä. GTI on yksinkertaisesti klassikko, jonka kolmen kirjaimen yhdistelmä saa jo pulssin nousemaan. On pakko jättää lotto sisään, sillä oikea valinta olisi kaikki neljä versiota.

Hätätapauksessa voisin toki tyytyä myös vain kahteen ver­sioon eli malliston ääripäihin: e-Golfiin ja Ärrään. Toinen olisi erinomainen arkiauto, ja toisen kanssa voisi sitten pitää hauskaa vapaalla. Täydellistä.

Näin tunnistat Golf-sisarukset

e-Golfissa, GTE:ssä, GTI:ssä ja R:ssä on nyt kaikissa led-valot vakiona. Valoumpiot ovat kuitenkin erilaiset. GTI:n tunnusväri on punainen, joten ajovalo-umpion halki juoksee punainen viiva. GTE:ssä ja e-Golfissa valoumpioissa on sinistä, kun taas R:n tunnistaa mustasta alaviirusta. Ärrässä on sisarista poiketen vakiona vielä astetta paremmat eli dynaamiset led-valot.

Neljä sisarusta on helppo erottaa toisistaan myös takaa päin. R:ssä on ärhäkät tuplaputket molemmilla puolin, GTI:ssä on isommat yksittäiset pakoputket molemmin puolin, GTE:n erottaa tuplaputkista pelkästään vasemmalla puolen, ja e-Golfissa ei ole luonnollisesti putkia lainkaan. R:n saa vakioputkiston lisäksi myös Akrapovicin valmistamalla kevyemmällä ja titaanista valmistetulla pakoputkistolla.