Jos olet aiemmin sivuuttanut mielessäsi Polon sopivaa perheautokandidaattia etsiessäsi, nyt on aika miettiä asiaa uudelleen. Kuudennen sukupolven Polo on entistä suurempi ja aikuisempi auto, joka tarjoaa miellyttävän väljät tilat ja monipuolisen varustevalikoiman.

Auton moderni nuorekkuus suorastaan iskee silmää sitä katsoessa. Korin särmikkäät linjat kertovat uuden Polon kuuluvan kiinteästi Volkswagen-perheeseen mutta olevan kuitenkin oma persoonallisuutensa. Voimakkaiden vaakalinjojen ansiosta tulokas näyttää istuvan tiessä tiukasti ja suorastaan odottavan liikkeelle lähtöä.

Persoonallisin yksityiskohta ovat koverat pyöräkoteloiden reunat – osoitus tinkimättömästä asenteesta auton suunnittelussa. Vaikutelman täydentää koeajoautomme upea Energetic Orange -metalliväri, joka on yksi Polon useista uusista värivaihtoehdoista. Kaikkiaan uuteen Poloon on tarjolla 14 ulkovärivaihtoehtoa, joten valinnan varaa riittää.

Upeaksi muotoiltu kojetaulu kosketusnäyttöineen tarjoaa uusinta infotekniikkaa.

Uudessa Polossa on lisää tilaa ja pituutta

Edeltävään Polo-sukupolveen verrattuna Polo Mk6 on kasvanut selvästi. Pituutta on tullut lisää noin kahdeksan senttiä, ja akseliväli on venynyt vielä enemmän. Korkeus on säilynyt lähes ennallaan. Myös Polon tavaratila on nyt entistä avarampi; tilaa on peräti 71 litraa aiempaa enemmän.

Juuri Suomeen rantautunut täysin uusi Polo on aluksi saatavana kompaktilla 1,0-litraisella moottorilla, josta on tarjolla 75- ja 95-hevosvoimaiset versiot. Me koeajoimme tehokkaamman version 5-vaihteisella käsivaihteistolla. Polo on toki saatavana myös DSG-automaattivaihteistolla. Se vapauttaa kuljettajan kytkinpolkimen käytöstä ja tekee ajamisesta vieläkin rennompaa.

 

Koeajoautomme varustetaso on Comfortline, jonka kattavaan vakiovarustelistaan kuuluvat muun muassa ympäristönvalvontajärjestelmä Front Assist hätäjarrutustoiminnolla ja jalankulkijatunnistuksella, infotainment-järjestelmä Radio Composition Media kahdeksantuumaisella kosketusvärinäytöllä, 15-tuumaiset kevytmetallivanteet, ilmastointi sekä vakionopeudensäädin nopeudenrajoittimella.

Ovenkahvaan tarttuminen napsauttaa ovet auki silmänräpäyksessä. Koeajoautossamme on nimittäin lisävarusteena avaimeton lukitus- ja käynnistysjärjestelmä Keyless Access, jonka ansiosta kuljettajan ei tarvitse ottaa avaimia taskustaan autolle saavuttaessa ja liikkeelle lähdettäessä. Vain painallus kojelaudassa olevasta käynnistysnapista, ja moottori hyrähtää eloon.

Kookas kosketusnäyttö

Heti ensisilmäyksellä täysin uuden Polon sisätiloihin käy selväksi, että mallin uudistuminen ei ole jäänyt vain ulkokuoreen. Kojelauta on edeltäjämallia laakeampi, ja kookas kosketusnäyttö on sijoitettu aivan sen yläreunaan. Pehmeiden muovilaatujen käyttö kojelaudan pinnoissa viestittää laadukkuudesta, ja vaikutelmaa vahvistaa kytkinten ja painikkeiden tunnokkuus.

Istuimet on muotoiltu antamaan sopivasti tukea reisille ja ylävartalolle. Viimeiseen asti vietyä ajattelua edustaa keskikonsolin persoonallinen muotoilu; etumatkustajan puoleinen reuna on korkeammalla paremman säärituen takaamiseksi. Kyynärpäälle antaa tukea keskikyynärnoja, joka on sijoitettu fiksusti riittävän taakse. Näin se ei hankaloita käsijarrun käyttöä, kuten joissain autoissa.

Polon kasvu perheautoluokkaan tuntuu myös takaistuimella. Kun keskimittainen kuljettaja säätää etuistuimen itselleen sopivaksi, taakse jää hyvin tilaa samanmittaiselle matkustajalle. Pääntilaa on suorastaan runsaasti, eivätkä polvet painaudu etuselkänojaa vasten. Ovien riittävä avautumiskulma takaa helpon käynnin autoon ja sieltä ulos.

Uusi Polo vastaa koko perheen tarpeisiin myös tavaratilallaan. Kun takaistuin on istuinkäytössä, tavaraosaston vetoisuus on jopa 351 litraa. Tavaratilan tukeva pohjalevy on säädettävissä kahteen valinnaiseen korkeuteen sen mukaan, halutaanko pienempää nostokynnystä vai enemmän yhtenäistä tilaa. Tavaratilaa voi tietysti laajentaa vielä paljon suuremmaksi kaatamalla takaselkänojan. Kaatuvaa takaistuimen selkänojaa voi operoida kätevästi yhdellä kädellä. Takaluukku avautuu reilusti, joten se ei ole tiellä autoa kuormattaessa tai purettaessa.

Jykevää ajettavuutta

Koeajoreittimme Pololla kulki niin kaupungin kapeilla kujilla kuin moottoriteilläkin. Uutuus osoittautui merkkinsä maineen veroiseksi. Päällimmäinen tunne Pololla ajettaessa on jykevyys, joka rakentuu toimivasta alustasta ja rakenteiden tukevuudesta. Onnistuneesti viritetyn jousituksen ja iskunvaimennuksen ansiosta täysin uusi Polo ylittää epätasaisuudet sulavasti ja ilman ylimääräistä huojuntaa. Suuntavakaus on kunnossa, eivätkä urat heittele autoa. Huomiota kiinnittää myös sisämelun vähäisyys, minkä ansiosta matkustajat voivat nauttia täysipainoisesti audiojärjestelmän loihtimista soinnuista.

Polon kolmisylinterinen turboahdettu TSI-moottori on perheauton mittoihin venyneelle ajopelille toimiva voimanlähde. Koeajamamme 95-hevosvoimainen versio takaa tarvittaessa kunnollisen suorituskyvyn, mutta on silti taloudellinen. Pieni kulutus merkitsee myös pieniä CO2-päästöjä, mikä auttaa pitämään autoveron kurissa ja myyntihinnan maltillisena. Vaihteensiirto toimii täsmällisesti, ja auton jämäkästä yleistuntumasta huolimatta kytkin on kevyt käyttää.

Huolellinen suunnittelutyö näkyy myös moottoritilassa, joka on suojattu tehokkaasti altapäin moottorin likaantumisen estämiseksi ja ilmanvastuksen vähentämiseksi. Tuulilasin pesunesteen täyttöaukko on sijoitettu mahdollisimman kauas moottorin apulaitteita käyttävästä moniurahihnasta, jotta nestettä ei roiskuisi hihnan päälle säiliötä täytettäessä.

Matkanteon miellyttävyyden varmistamiseksi täysin uusi Polo on saatavissa laajalla kattauksella sekä turvallisuutta että mukavuutta edistäviä varusteita. Näyttävin niistä on Polossa ensiesiintymisensä tekevä toisen sukupolven digitaalinen mittaristo, joka on vakiovaruste Polon Highline- ja GTI-versioissa. Kookas 10,25-tuumainen näyttö mahdollistaa esimerkiksi navigaattorin karttanäkymän esittämisen havainnollisesti suoraan kuljettajan edessä mittariston paikalla. Muita mielenkiintoisia ja hyödyllisiä varusteita ovat muun muassa katvealueen varoitin sekä pysäköintiavustin, joka tunnistaa sekä kadun suuntaiset että poikittaiset vapaat pysäköintiruudut. Koeajossa moottoritiellä erityisen käytännölliseksi osoittautui mukautuva vakionopeudensäädin ACC, joka hidastaa Polon vauhtia pehmeästi havaitessaan edellä hitaammin etenevän kulkuneuvon.

Jo kuuden sukupolven mittainen kehitystarina ja yli 16 miljoonaa myytyä autoa osoittavat, että Polo on ottanut pysyvän paikan autoilijoiden mielissä. Uusin Polo ei petä koviakaan odotuksia.

Polon kasvu perheautoluokkaan tuntuu myös takaistuimella.

Autonostajien ensivaikutelmia uudesta Polosta

Niklas Wiik tuli ensimmäisten joukossa Volkswagen Centeriin tutustumaan täysin uuteen Poloon. Nuorella miehellä on jo ehtinyt olla kuusi Volkswagenia. Nyt harkinnassa on uusi Polo työsuhdeautoksi.

– Onhan tämä hyvän näköinen ja ihan toisella tasolla kuin aiemmin. Tykkään varsinkin kojetaulun muotoilusta ja esittelyauton väristä, sanoi autoilunsa tarkkaan budjetoiva Wiik.

 

Volkswagen Golfia koeajamaan saapunut Petteri Heino kokeili vertailun vuoksi
täysin uuden Polon takatiloja. Kookas mies yllättyi positiivisesti jalkatilan riittävyydestä. Myös auton muotoilu miellytti.