Ville Raula on ehtinyt tutustua uuteen Volkswagen Golf Variantiinsa vasta muutaman viikon, mutta pystyy heti luettelemaan tärkeimmät erot edelliseen Golfiinsa. ABB:n Robotics-yksikössä huoltopäällikkönä työskentelevä insinööri on tottunut tekemään tarkkoja havaintoja.

– Uusi Evo–bensiinimoottori on selvästi hiljaisempi kuin edellisen Golfini 1,4 TSI. Pehmeää käyntiääntä tuskin huomaa. Alhaisilla kierroksilla vääntöä on huomattavasti enemmän ja kulutuslukemat näyttäisivät olevan keskimäärin puolisen litraa alhaisempia. Juhannusreissu Raumalle tuli heitettyä neljän henkilön seurueella ja täydellä matkatavarakuormalla. 150 hevosvoiman teho riitti hyvin, ei tällä jalkoihin jää, mies luettelee.

Ville Raulaa voi sanoa jo pitkän linjan Volkswagen-mieheksi. Ensimmäisen oman Volkswageninsa hän hankki appensa suosituksesta vuonna 2003. Korimallin valintaan vaikutti samoihin aikoihin ajoittunut ensimmäisen lapsen syntymä. Golf Variant on siitä lähtien ollut Raulan perheen suosikki. Seuraavat kaksi Variantia tulivat työsuhdeautoina, ja nyt on vuorossa jo neljäs.

– Golf Variant on meille sopiva kokoluokka. Koska tavaratila on korkea ja kookas, emme tarvitse isomman kokoluokan autoa. Mukaan mahtuu auton täydeltä lätkäjunnuja isoine varustekasseineen.

Perheauton matkamittariin kertyy päivittäin noin 50-60 kilometriä. Siksi bensiinimoottori on ollut aina Raulalle sopivin vaihtoehto. Jatkossa Golf-hybridi saattaisi kiinnostaa, mutta seuraavat kolmisen vuotta mennään bensiinillä.

Kun tehoa tarvitaan vähemmän, jäävät Evo-moottorin kaksi sylinteriä lepovuoroon pienentäen kulutusta.

Golfin Highline-varustelu sisältää Raulan mielestä käytännössä kaiken tarvittavan. Lisävarusteiksi hän valitsi vain tavaratilan verkon ja leveämmät renkaat erikoisvanteineen. Auton väriksi valikoitui tummanharmaa, joka sopii upeasti yhteen vanteiden kanssa. Uuden Golfin erottaa edellisestä mallista helpoiten uudelleenmuotoilluista etu- ja takapuskureista sekä takapään leveästä diffuusorista.

Juuri hankittu auto on Raulalle jo kolmas DSG-automaattivaihteistolla varustettu Golf. Ensimmäisen hankittuaan hän ei paluuta manuaaliin enää ole edes harkinnut. Uudelleenkehitetyn 7-nopeuksisen DSG:n eduksi mies laskee vaihteiston huomaamattoman toiminnan ja maantieajossa hiukan alhaisempina pysyttelevät moottorin kierrosluvut. Samaan suuntaan vaikuttaa aktiivinen sylinteriteknologia ACT eli sylinterien lepuutus. Kun tehoa tarvitaan vähemmän, jäävät Evo-moottorin kaksi sylinteriä lepovuoroon pienentäen kulutusta.

– Lepuutustoimintoa ei aina edes huomaa, paitsi mittaristoon ilmestyvästä infotekstistä, sanoo Raula.

Digitaalisempi kuin koskaan

Highline-varusteluun kuuluu vakiona perinteiset mittarit korvaava digitaalinen värinäyttö. Mukautettavaan, 31 cm leveään näyttöön voi valita mieleisensä tiedot mittareiden rinnalle. Myös navigointikartan voi tuoda pyöreiden mittareiden väliin.

Uuden Golfin Infotainment-keskus on 8-tuumainen kosketusvärinäyttö. Ville Raula on ehtinyt kokeilla vasta muutamia sen toiminnoista.

– Hankin juuri uuden iPhone-puhelimen, jonka kautta sain esimerkiksi oman Spotify-soittolistani autoon. Periaatteessa voisin myös vaikkapa sanella tekstiviestejä ajon aikana. Verkon kautta on saatavana monenlaisia uusia palveluja autoon.

Discover Media Infotainment-järjestelmän yhteyteen saa halutessaan kolmeksi vuodeksi kokeiltavaksi  Car-Net Guide&Inform –palvelupaketin, jolla voi hyödyntää internetin ajankohtaisia tietoja esimerkiksi ruuhkista tai lähettää vaikka seuraavan päivän kohteita näppärästi Android- tai iPhone-älypuhelimen Car-Net-sovelluksella autoon.

Valittavissa on myös käden heilautuksia ymmärtävä Infotainment-järjestelmän eleohjaus.

Turvallisuus ennen kaikkea

Turvallisuusvarusteista Raula nostaa esiin mukautuvan vakionopeussäätimen. Kun etäisyys edellä ajavaan säilyy sopivana, säästetään sekä polttoainetta että kuljettajan hermoja.

Volkswagenin ajonvakautusjärjestelmän toiminnasta miehellä on jo monen talven kokemus. Golfin jämäkkä alusta yhdistettynä uusimpiin kuljettajaa avustaviin järjestelmiin on insinöörille mieleinen paketti.

Comfortline-varustelusta alkaen uuden Golfin turvavarusteisiin kuuluva ympäristönvalvontajärjestelmä Front Assist on varustettu hätäjarrutustoiminnolla ja jalankulkijatunnistuksella. Turvallisuutta tuo omalla tavallaan myös kuljettajan väsymistä ehkäisevä ergonominen etuistuin, jota Raulakin luonnehtii itselleen sopivaksi.

Juhannuksen aikaan saapuneen autonsa led-ajovaloja uusi omistaja ei vielä ole päässyt pimeällä kokeilemaan. Highline-varusteversiossa on vakiona led-ajovalot, led-päiväajovalot ja kaarreajovalot.

Kahden harrastavan koululaisen perheessä autolla tehdään päivittäin monta matkaa ja parkkeerauksia. Kun Golf illalla peruutetaan talliin, tulee sen pysäköintiä helpottava peruutuskamera tarpeeseen. Vahingoilta vältytään, kun tallin lattialle kaatuneen polkupyörän ehtii ajoissa havaita ilman niskojen nyrjäytystä.

Suurin 250 Newtonmetrin vääntö on kuljettajan käytettävissä 1500 minuuttikierrokselta lähtien.