Volkswagen on kääntämässä kurssiaan autonvalmistajasta maailman johtavaksi liikennepalveluiden tarjoajaksi.

– Muutos on välttämätön, sillä autoteollisuus tulee kohtaamaan tulevana vuosikymmenenä merkittävimmät muutoksensa sataan vuoteen, on Volkswagen AG:n pääjohtaja Matthias Müller linjannut.

Osana strategian jalkautusta starttasi vuoden vaihteessa Volkswagen Groupin liikennepalveluyhtiö MOIA, joka tulee tarjoamaan joustavan tavan liikkua ammattikuljettajan turvallisessa kyydissä. MOIAn testipalvelu on jo toiminnassa Saksan Hannoverissa. Ensimmäinen julkinen palvelu avataan ensi vuoden puolella Hampurissa.

Suomalaisesta näkökulmasta katsoen mielenkiintoa lisää se, että MOIAn teknologian ydin on espoolaisten ohjelmisto-osaajien käsialaa. Volkswagen osti suomalaisen start-up-yrityksen, jonka meriitteihin kuuluu pääkaupunkiseudulla toimineen KutsuPlus-palvelun teknologian ja liiketoimintamallin kehittäminen. Nyt yrityksen 11 ammattilaista työskentelevät MOIA Finlandin riveissä.

KutsuPlussalla
mainetta maailmalla

MOIA Finlandin toimitusjohtaja Teemu
Sihvola valottaa yrityksen taustoja.

– Aloitimme teknologiakehityksen
kysyntäohjautuvia jaettuja kyytejä varten viiden hengen ydintiimillä vuonna 2011. KutsuPlus-projektissa yhteistyökumppaneitamme olivat HSL, Liikennevirasto ja Aalto-yliopisto, joista HSL toimi palveluntarjoajana pääkaupunkiseudulla. Valmis palvelu toimi kolmisen vuotta ja herätti maailmalla paljon kiinnostusta. Yrityskauppa vuonna 2014 vei meidät Yhdysvaltain kilpailluille markkinoille, jossa julkistimme yhdessä uuden omistajamme kanssa Washington DC:n ensimmäisen dynaamisen jaettujen kyytien palvelun.

– Kun sitten saimme mieluisan yhteydenoton Volkswagenilta, olimme heti kiinnostuneita. Ison yhtiön osana saamme nyt merkittävät resurssit, joita liikennepalveluiden skaalaaminen vaatii.

Vähintäänkin tulemme kaksinkertaistamaan ohjelmisto-ammattilaistemme määrän Suomessa.

Jatkossa keskitymme Suomessa yhdistelyalgoritmin ytimeen. MOIAn kasvavassa Saksan teknologiatiimissä työskennellään asiakas- ja kuljettajarajapintojen teknologioiden parissa.

Sihvola asemoi Volkswagenin MOIA-palvelun joukkoliikenteen ja taksiliikenteen välimaastoon:

– Tarjoamme jaettuja kyytejä. Asiakkaan tarvitsee vain ilmoittaa, mistä mihin on matkalla, ja mihin aikaan. Ajoneuvoilla ei ole ennalta määrättyjä aikatauluja tai reittejä. Tilaushetkellä parhaiten sijoittunut MOIA-palvelun auto kurvaa asiakasta lähellä olevan, liikennetilanteeseen sopivan pysähtymispaikan kautta. Kyseessä on siis läheltä lähelle -palvelu, jossa kävely pysäkille on osa matkaa.
Joustava MOIA-palvelu vähentää osaltaan yksityisautoilua ja parkkipaikkojen tarvetta kaupungeissa.

Yhtenäinen palvelukokemus

MOIAn palvelu rakennetaan alusta alkaen yhtenäiseksi kokonaisuudeksi. Siksi on tärkeää, että asiakas voi luottaa kokemuksen laatuun myös kuljetuskaluston osalta.

Kaikki autot tulevat olemaan samanlaisia Volkswagen Caravelle/Multivan-pikkubusseja sekä pian myös sähköautoja.

Palvelun Suomeen saapumisesta ei ole vielä tietoa.