Enää sähköiset vaihtoehdot eivät edusta autoilun kaukaista tulevaisuutta. Jo nyt autoilija voi valita seuraavaan autoonsa polttomoottorin tilalle hiljaisesti sirisevän sähköisen voimanpesän Volkswagen Golf- tai up!-kokoluokissa.

Kun tutustuu Volkswagenin Frankfurtin IAA 2017 -autonäyttelyssä esittelemän sähköisten automallien esiinmarssin aikatauluun, huomaa kuinka nopeasti automaailma muuttuu.

Nyt myynnissä olevan mallivalikoiman jatkoksi tullaan esittelemään uutuuksia kiihtyvään tahtiin. Vuoteen 2025 mennessä Volkswagen Group tuo autokauppoihin yhteensä 80 uutta sähköistä automallia, joista 50 on täyssähköautoja ja 30 ladattavia hybridejä. Käytännössä jokaisesta Volkswagenista tulee siis pian myös sähköinen mallivaihtoehto.

Volkswagen AG:n hallituksen puheenjohtaja Matthias Müller kiteytti konsernin linjauksen autonäyttelyssä näin: – Roadmap E aloittaa uuden kappaleen konsernin historiassa ja sähköisen liikkumisen lopullisen läpimurron. Sen jälkeen on asiakkaiden päätettävissä, kuinka nopeasti se saavuttaa laajan hyväksynnän.

Volkswagenin merkkijohtaja Herbert Diess esitteli Frankfurtin IAA 2017 -autonäyttelyssä I.D. CROZZ -sähköautokonseptin. Muita osaston vetonauloja olivat muun muassa uusi Volkswagen Polo ja Polo GTI, kompakti crossover T-Roc sekä uudistunut Sportsvan.
Jo nyt autoilija voi valita seuraavaan autoonsa polttomoottorin tilalle sähköisen voimanpesän.

Tavallisenkin autoilijan vaihtoehdoiksi

Täyssähköautojen toimintamatkat riittävät jo useimpien suomalaisten päivittäisiin ajoihin. Suomessa henkilöautolla ajetaan keskimäärin viitisenkymmentä kilometriä päivässä. Ja koska kuljettajan on joskus myös levättävä, on auton latausaikaa tarjolla vähintään riittävät kahdeksan tuntia vuorokaudessa. Käytännössä sähköautoa voi aina pitää latauksessa, kun sillä ei ajeta.

Akkujen kehityksen ja autojen valmistusmäärien kasvun myötä sähköisten vaihtoehtojen hankintahinnat ovat tulleet entistä houkuttelevammiksi.

 

Päästöttömyyden lisäksi sähköauton eduksi vaakakupissa painaa käyttökulujen edullisuus. Sähköauton tankin saa reilulla kympillä täyteen. Esimerkiksi Volkswagen e-Golf -täyssähköauton tarvitsemat lataukset maksavat Motivan laskelmien mukaan 18 000 kilometrin vuotuisella ajomäärällä yhteensä noin 274 euroa. Volkswagen e-Golfin ajoneuvovero on vuodessa vain 221,18 euroa.

Täyssähköautojen ja ladattavien hybridien tarvitsemat latauspisteet otetaan nyt uudisrakentamisessa ja kaupunkisuunnittelussa huomioon. Autohallien ja taloyhtiöiden pysäköintialueille asennetaan sopivia latausratkaisuja. Pikalatausasemien määrä on kasvussa. Maamme hallituksen tavoitteena on nostaa sähköautojen määrä neljännesmiljoonaan alle kymmenessä vuodessa.