Hitaasti, lähes hartaasti Pete Eckert käy auton linjat läpi. Ensin vasemmalla kädellä, sitten kaikilla sormillaan auton sivut, ohjaamo, ovet, vanteet, etuosa, katto, takaosa, korin jokainsen neliösenttimetrin. Lopulta, reilun tunnin intensiivisen tunnustelun jälkeen Eckert on vanginnut kuvan Arteonista. Tai kuten hän itse sanoo: ”Arteon on muodostunut sieluni silmien eteen.”

Amerikkalainen valokuvaaja saapui Sacramentosta Hampuriin viideksi päiväksi esitelläkseen kuinka hän maalaa Arteonista kuvan sielunsa silmillä. Maalata on oikea sana, sillä kalifornialainen todellakin luo valomaalauksia (Light Paintings) äänen, kosketuksen ja muistin avulla. Hän käyttää hyväkseen koulutustaan kuvanveistäjänä ja modernia valokuvaustekniikkaa − ilman näkökykyä.

"Olen hyvin visuaalinen ihminen. En vain pysty näkemään."

Kodak-kamera toi uuden uran

Parikymppisenä Eckert opiskeli Bostonin ja San Franciscon taidekorkeakouluissa ja oli suorittamassa ylempää korkeakoulututkintoa arkkitehtuurissa Yalessa, kun hänellä diagnosoitiin verkkokalvorappeuma, joka muutamassa vuodessa johtaisi sokeutumiseen. Pete myi rakkaan Moto Guzzinsa, opiskeli liiketaloutta ja suoritti mustan vyön Taekwondossa. Saadessaan maisterin paperit taskuunsa hän oli jo lähes menettänyt näkökykynsä. Vaikka hän pystyi vielä lukemaan, yksikään yritys ei halunnut palkata häntä. Eräänä päivänä hän löysi anoppinsa vanha Kodak-kameran, ja siitä alkoi hänen hätkähdyttävä taiteilijauransa.

 

Eckert opetteli itsekseen valokuvausta, osti tietokoneen ja puhuvan skannerin, ahmi valokuvauskirjoja ja kehitti ainutlaatuisen visuaalisen ilmaisunsa. Töissään hän yhdistelee klassisia ulkokuvia ja monitahoisia studioprosesseja, joissa hän kokeilee pitkiä suljinaikoja, useita valolähteitä sekä voimakkaita värejä ja muotoja. Hänen luomansa muodot, hahmot ja geometria muistuttavat usein ihmishahmoa, jotka ovat kuin jostain toisesta ulottuvuudesta, painottomasta fantasiamaailmasa tai taiteellisesta rinnakkaiskosmoksesta. Pohjimmiltaan Eckert näkee itsensä ennemminkin käsitetaiteilijana kuin valokuvaajana.

Arteonin kuvaus alkaa Pete Eckert käy auton läpi koskettamalla ja tunnustelemalla

Oma liike sähköistää auton

Kun Eckert kuvaa studiossa, studio on lähes pilkkopimeä. Hän lähestyy hitaasti, kuin vaanien kuvauskohdettaan, kuulostelee taustaäänet ja ottaa sarjan kuvia ensin Arteonin edestä ja sivusta. Hän valitsee tarkasti valon, ulkokuvat (kuvattu Hampurissa päivää aiemmin), värit ja surisevaa valomainosta muistuttavat valolinjat sekä kulkee itse auton ympärillä ja siirtämässä valoa.

– Arteon on kurkumankeltainen, joten hehkuva violetti voisi luoda siihen kiehtovan kontrastin, hän toteaa.

Mitä enemmän hän voimistaa valaistusta kuvauspäivien aikana, sitä enemmän ääriviivat selkiytyvät hänen sielunsa silmien edessä.

– Olen visuaalinen ihminen. En vain pysty näkemään.

Lopputulos ei jätä ketään kylmäksi, eikä se johdu siitä, että tietäisi Eckertin taustan vaan aurasta, joka vallitsee hänen töissään. Hän luo Arteonille esillepanonpanon käyttäen omaa liikettään, joka näyttää sähköistävän auton hohtavan punaisella tulisavulla tai valkoisilla valoputouksilla. Hän on innoissaan kuvauskohteestaan.

– Arteon on erittäin hyvin suunniteltu ja harkittu. Se on samanaikaisesti klassisen kaunis ja maskuliininen kosketukseltaan. Ja hyvin tasapainoinen pienintä yksityiskohtaa myöten.

"Työni luovat sillan kahden maailman välille, näkevien ja sokeiden."
– Arteon on erittäin hyvin suunniteltu ja harkittu. Se on samanaikaisesti klassisen kaunis ja maskuliininen kosketukseltaan
Arteon ja kosmiset valot: Pete Eckertin omintakeiset valokuvat taikovat näkyvän painottoman kosmoksen.

Kauneuden tunnistamiseen ei tarvita silmiä

Pete Eckert tekee itse lähes kaikki luomisprosessinsa vaiheet valokuvan ottamisesta filmin kehittämiseen ja valmiiseen vedokseen asti. Hän työskentelee analogisella Mamiyan keskiformaatin kameralla, jossa on tunnusteltava mekaniikka ja merkinnät objektiivissa.

Hän keskustelee assistenttinsa Boriksen kanssa kuvan sommitelmasta, tekee kuvaan rajauksen ja pyytää Borista selvittämään, kuinka hyvin tulos vastaa hänen sisäistä visiotaan.

– Meillä on Boriksen kanssa läheinen ja luottavainen suhde. Keskustelu Boriksen kanssa on kosketuspisteeni näkevien maailmaan, jossa tunnen olevani kuin turisti. Rajojen ylittäjä, välittäjä näkevien ja sokeiden maailmojen välillä.

Pete Eckert puhuu erittäin harkitsevasti. Hoikka ja tyyni noin 60 vuotias mies on vaatimaton, ystävällinen, kuin itse rauhallisuus ja työskennellessään äärettömän keskittynyt.

 

Hänen elämäntyönsä on saanut osakseen paljon kansainvälistä huomiota. Asiakkaiden joukkoon kuuluu muun mussa koruvalmistaja Swarovski. Hän on voittanut useita palkintoja ja luennoinut taiteestaan. Amerikkalaisen NCIS-tv-sarjan yksi kokonainen jakso perustui hänen työhönsä, ja yksi hänen kuvistaan on ikuistettu YK:n postimerkkiin.

Ammatillisesti katsottuna asiat eivät voisi olla paremmin. Eckert on yksi kuuluisimmista sokeista valokuuvaajista Evgen BavcarinBruce Hallin ja Sonia Soberatsin rinnalla. Hän on ollut naimissa vaimonsa Amyn kanssa 31 vuotta.

– Suhtaudun elämääni erittäin positiivisesti. Olen todella tyytyväinen, että taiteeni tekee suuren vaikutuksen näkökykyisten maailmaan. Ehkä se johtuu siitä, että kuvieni maailma on outo, painoton ja hieman eteerinen. Minulle taiteen kauneus on universaalia. Sen tunnistamiseen ei tarvita silmiä.