Liki kaksimetrinen Jorma Suvanto astelee tottuneesti Herttoniemen Volkswagen Centerin varaosavaraston tietokoneen ääreen ja naputtaa numerosarjan. Pian Paternoster-varastoautomaatin pieni luukku aukeaa paljastaen hyllytasoilta koneellisesti haetun osan. Suvanto poimii pienen paketin käteensä.

– Tässä on osa, joka tarvitaan huomenna huoltoon tulevaan autoon.

Tavallisena työpäivänä Suvanto jatkaisi huollon osien ennakkokeräilyä ja veisi ne autokohtaisiin laatikoihin asentajia odottamaan, mutta tänään ollaan paikalla vain haastattelua ja kuvauksia varten. Kokenut varaosamies siirtyi nimittäin juuri eläkkeelle palveltuaan Volkswagen-osien parissa ennätykselliset 50 vuotta.

Suvannon tunnelmat ovat sekä haikeat että tulevista vapaavuosista nautiskelevat.

– Taidan olla virkavuosissa firman vanhin työntekijä. Kun olin 17-vuotias, isäni huomasi lehdessä työpaikkailmoituksen varaosamiesharjoittelijasta ja kannusti hakemaan paikkaa. Haastattelussa vastasin oikein kysymykseen nokka-akselin tehtävästä ja sain paikan. Sillä tiellä tässä ollaan, samassa osoitteessa on mennyt mukavasti puoli vuosisataa, Suvanto muistelee.

Taidan olla virkavuosissa firman vanhin työntekijä.

Varaosat ovat entistä edullisempia

67-vuotias Suvanto on nähnyt Volkswagenin mallien kehityksen aitiopaikalta aina Kuplan alkuajoilta lähtien.

– Varaosat ovat nykyisin edullisempia kuin ennen. Kilpailu on kovempaa. Kun olin nuori, saattoi iskunvaimennin maksaa kuukausipalkan verran. Nykyään autot ovat myös kestävämpiä. Moottorit kestävät paremmin kilometrejä.

Autoista mies on ollut koko ikänsä kiinnostunut. Omassa tallissa Volkswageneita tulee yhä rassailtua harrastusmielessä.

– Aina minulla on muutama vanha Volkswagen ollut työn alla. Narun perässä ne yleensä tulevat mutta lähtevät omin voimin, mies naurahtaa.

Eläkepäivien alkamista odottaa nyt ”tölkkimallinen” Volkswagen Transporter T3 Sync­ro, jolla vaimon kanssa suunnataan aluksi Kiuruvedelle.

 

Saksalaisella täsmällisyydellä

Suvanto on tyytyväinen, että tuli lukeneeksi saksaa koulussa. Volkswagenin varaosamaailmaan oli helppo perehtyä.

– Kuplan ajoista lähtien varaosanumerointi on ollut sama. Kolme ensimmäistä numeroa kertovat mallin, kolme seuraavaa varaosaryhmän ja sitten tulee varsinainen numero.

Aikoinaan varaosanumerot oli helpompaa painaa muistiin kuin katsoa varaosakirjoista. Sitten tulivat mikrofilmit ja lopulta tietotekniikka. Nyt oikea varaosa löytyy jo rekisterinumeron perusteella.

Varaosien laadusta miehellä on omien autoprojektiensakin kautta muodostunut selkeä mielipide:

– Jos haluaa kestävää laatua, kannattaa valita Volkswagen-merkkiosa. Öljyissäkin on nykyään isoja eroja. Vääränlainen moottoriöljy voi tulla kalliiksi.

Tiimityötä ja huulenheittoa

Viiteen vuosikymmeneen samassa työpaikassa mahtuu varmasti myös monenlaisia haasteita. Kuinka Suvannon työpaikalla on selvitty niistä?

– Meillä on varaosavarastossa aina työntekijöiden kesken pientä läpänheittoa. Sitä pitää olla ja myös sietää.

Samoilla linjoilla on Suvannon takaa huoneestaan kurkistava varaosapäällikkö Kari Heikkinen.

– Kevyt huulenheitto keventää mukavasti työnteon arkea.