Volkswagen Arteonissa taide ja käytännöllisyys kohtaavat

Volkswagenin uusi lippulaiva on Passatin yläpuolelle asettuva linjakas 4,86 metriä pitkä Arteon, joka korvaa samalla sekä CC-mallin että Phaetonin. Arteonin muodoissa näkyy Volkswagenin uutta muotoilusuuntaa.

Keulassa muotoilun tunnuspiirteitä ovat näyttävä ja leveä maski, johon etuvalot yhdistyvät saumattomasti. Ohjaamossa huomio kiinnittyy uudistuneesta Golfista tuttuun ja eleohjattavaan 9,2-tuumaiseen Discover Pro -näyttöön.

Näyttävä ja coupémainen sedan on myös käytännöllinen. Arteonin takaluukku aukeaa viistoperän tapaan katon rajaan saakka. Näin pääsy 563-litraiseen tavaratilaan sujuu mahdollisimman vaivattomasti.

Moottorivaihtoehtoja Arteoniin on tarjolla kaikkiaan kuusi: kolme bensiinimoottoria ja kolme dieseliä. Hinnat alkaen versio tulee olemaan uusi 1,5-litrainen ja 110-kilowattinen TSI Evo bensiiniturbo. Valittavana on sekä käsivaihteisia että 7-vaihteisella DSG-kaksoiskytkinautomaatilla varustettuja versioita. Halutessaan Arteonin saa luonnollisesti myös 4MOTION-nelivedolla, ja tehokkaimmissa moottoriversioissa neliveto on jo vakiona.

Suomeen Arteon saapuu kesällä.

Volkswagen Tiguan Allspace: pari kokoa Tiguania suurempi

Tiguanin Allspace-versio on 21,5 senttiä tavallista Tiguania pidempi, eli sen kokonaismitta venähtää 4,7 metriin. Akseliväleissä eroa on 11 senttiä, ja sen ansiosta lisävarusteena saa kaksi lisäistuinta, jotka taittuvat tavaratilan lattian tasoon.

Tiguan Allspacen saa sekä 5- että 7-paikkaisena. 5-paikkaisessa Allspacessa on käytössä 115 litraa suurempi tavaratila

 

kuin normaalissa Tiguanissa. Matkatavaroita mahtuu mukaan 730 litran edestä.

Ulkoisen koon lisäksi autot eroavat myös ulkonäöltään. Allspacen silhuetti on jo kokoeron ansiosta luonnollisesti erilainen, mutta myös pidemmät takaovet muuttavat auton olemusta. Allspace on tavallista Tiguania menevämmän oloinen.

Profiilin lisäksi myös Allspacen keulassa on oma ilmeensä, ja se vaikuttaa tavallista Tiguania jykevämmältä.

Uusi Allspace rantautuu Suomeen syksyllä.

Volkswagen I.D. BUZZ on pohjana autonomiselle autolle

Volkswagen suuntaa vahvasti kohti autoilun uutta aikakautta. Pariisissa esitellyn I.D. konseptiauton jälkeen vuorossa on 4,94 metriä pitkä I.D. BUZZ -konsepti, joka toimii pohjana Volkswagenin ensimmäiselle kokonaan autonomisesti liikkuvalle autolle.

Sekä I.D. että I.D. BUZZ perustuvat sähköä voimalinjassaan kuljettavia autoja varten kehitetylle uudelle MEB-pohjalevylle. Tämä mahdollistaa hyvin joustavat tilaratkaisut, mikä näkyy erityisen hyvin BUZZin erittäin avarassa matkustamossa – kiitos 3,3 metriä pitkän akselivälin. Tavaratilaa on tarjolla penkkien asettelusta riippuen 660–4 600 litraa.

Pelkästään sähköllä liikkuvan BUZZin toimintamatka on enimmillään 600 kilometriä, ja energia otetaan 111 kWh akustosta. Liikkumiseen tarvittava voima tuotetaan puolestaan kahdesta 150 kW sähkömoottorista. Kummallakin akselilla on oma moottorinsa.

Tuotantoversio BUZZista nähdään mahdollisesti ensi vuosikymmenen alkupuoliskolla. Volkswagenin tavoitteena on myydä miljoona sähköautoa vuodessa vuoteen 2025 mennessä.

Volkswagen e-Golf sai lisää toimintamatkaa

Uudistuneen Golfin sähköversion eli e-Golfin toimintamatkaa on kasvatettu 300 kilometriin (NEDC). Tämän mahdollistaa uusi 35,8 kWh litiumioniakusto. Akun lataaminen 40 kW CSS-pikalatauslaitteessa kestää tunnin ja kotipistokkeesta viisi tuntia ja 20 minuuttia.

Kasvaneen toimintamatkan lisäksi e-Golfin sähkömoottorin teho kasvoi 100 kilowattiin ja maksimivääntö lukemaan 290 Nm.

Uusi 9,2-tuumainen ja eleitä tunnistava 9,2-tuumainen Discover Pro radio- ja navigointilaitteisto on vakiovaruste. Muita vakiovarusteita ovat muun muassa mukautuva vakionopeudensäädin.

Uusista lisävarusteista voidaan mainita puolestaan puoliautonomisen ajon mahdollistava ruuhka-avustin Traffic Jam Assist, jossa kuljettajan tarvitsee vain ohjata autoa. Järjestelmä käyttää itse kaasua ja jarrua pitäen näin automaattisen etäisyyden edellä ajavaan.

Uuden e-Golfin hinta alkaa 42 882 eurosta, ja ensimmäiset autot saapuvat maahan huhtikuussa.

Volkswagen Golf Alltrack on trailerimestari

Muun Golf-malliston ohessa myös Alltrack on uudistunut. Uusi keula led-ajovaloineen ja uudet led-takavalot antavat Alltrackille uuden ilmeen.

Ohjaamossa huomio kiinnittyy vakiovarusteena olevaan näyttävään digitaaliseen mittaristoon ja 8-tuumaiseen Discover Media -navigointijärjestelmään, jonka ison näytön avulla näkee erinomaisesti auton taakse vakiona olevan peruutuskameran kautta. Lisävarusteena järjestelmän yhteyteen saa nettiyhteyden, joka avaa lukuisia sovelluksia kuljettajan sormenpäiden ulottuville. Lisävarusteena autoon saa myös eleitä tunnistavan 9,2-tuumaisen Discover Pro -järjestelmän.

Lisävarustelistalta löytyvät myös ruuhka-avustin Trafic Jam Assist sekä perävaunun kanssa peruuttamista helpottava Trailer Assist -järjestelmä, jonka avulla auto ohjaa itsensä perävaunun kanssa haluttuun paikkaan automaattisesti: kuljettajan tarvitsee käyttää vain kaasua ja jarrua.

Volkswagen Golf R on nyt myös hatchback

Tehokkaan R-version saa farmarimallin lisäksi nyt myös hatchbackina, ja autoa on päivitetty muutenkin: tehoa kasvatettiin 310 hevosvoimaan ja varustelistaa päivitettiin.

Keulalta löytyvät nyt esimerkiksi vakiona dynaamiset eli ajotilanteen mukaan mukautuvat led-ajovalot.

Hatchpack-mallissa myös takana olevien led-valojen valokuvio mukautuu. Liikkuva valokeila siis näyttää auton kääntymissuunnan risteyksessä.

Vakiovarustelistalta löytyvät 8-tuumainen Discover Media -navigointijärjestelmä, avaimeton käynti autoon, pysäköintitutkat auton joka nurkassa sekä peruuttamista ahtaissa paikoissa helpottava peruutuskamera. Myös digitaalinen mittaristo on vakiona.