Volkswagen-konserni vie liikkumisen muutosta eteenpäin.  ”Jotta voimme tarjota kohtuuhintaista ja kestävää liikkumista laaja-alaisesti, hyödynnämme edelleen kaikkia voimalinjoja perinteisistä täysin sähköiseen”, Müller kertoi konsernin voimalinjastrategiasta.

Kahdentoista brändin konsernilla on selkeät suuntaviivat sähköisen liikkumisen laajentamiseen. Vaihtoehtoisiin moottoritekniikoihin on investoitu viidessä vuodessa noin kolme miljardia euroa, ja summa kolminkertaistetaan seuraavien viiden vuoden aikana.

”Tuomme markkinoille yli kymmenen uutta sähköistettyä mallia vuoden 2018 loppuun mennessä ja yli 30 täyssähköautoa vuoteen 2025 mennessä.”

Konsernin akkuteknologiaosaaminen yhdistyy Salzgitterin vasta perustetussa huippuyksikössä. ”Samaan aikaan käymme intensiivisiä neuvotteluita kumppanuuksien luomiseksi akkukennojen osalta Euroopassa ja Kiinassa. Tästä kuulette pian lisää”, pääjohtaja lisäsi.

"Aiomme olla sähköisessä liikenteessä numero yksi vuoteen 2025 mennessä", totesi Volkswagen AG:n pääjohtaja Matthias Müller Hannoverissa pidetyssä yhtiökokouksessa.

Polttomoottori
on osa lähitulevaisuuden ratkaisua

Pääjohtajan mukaan nykyaikaiset polttomoottorit ovat välttämättömiä lähitulevaisuudessa: ”Tämä pätee myös Euro 6 -dieseliin, nykyisestä vilkkaasta keskustelusta huolimatta.  Volkswagen-konserni investoi näihin teknologioihin yhteensä noin 10 miljardia vuoteen 2022 mennessä.

 

Polttomoottori on osa ratkaisua, ei osa ongelmaa”, kertoi Müller.

”124 vuotta keksimisensä jälkeen dieselmoottorilla on vielä paljon mahdollisuuksia. Me aiomme hyödyntää tätä potentiaalia. Vuoteen 2020 mennessä polttomoottoreistamme kehitetään vielä ympäristöystävällisempiä parantamalla niiden hyötysuhdetta 10-15 prosenttia. Näin suojelemme ympäristöä ja säästämme resursseja”, hän lisää.

”Tuomme markkinoille yli kymmenen uutta sähköistettyä mallia vuoden 2018 loppuun mennessä ja yli 30 täyssähköautoa vuoteen 2025 mennessä.”

Autonvalmistajasta
liikkuvuuspalveluiden tarjoajaksi

Müller viittasi lukuisiin uusiin aloitteisiin ja korosti, että konsernin uudelleenjärjestelyt alkavat saada jalansijaa. ”Volkswagen-konsernista tulee nopeampi, keskittyneempi ja asiakaslähtöisempi. Ohjenuorana toimii tulevaisuuden ohjelmamme, YHDESSÄ-strategia 2025. Muutamme Volkswagenin autonvalmistajasta maailman johtavaksi liikkuvuuspalveluiden tarjoajaksi. Muutos on välttämätön, sillä autoteollisuus tulee kohtaamaan tulevana vuosikymmenenä merkittävimmät muutoksensa sataan vuoteen.“

Kumppanuuksilla uusille
liiketoiminta-alueille

Volkswagenin tulevaisuuden ohjelman toisen merkittävän alueen muodostavat kumppanuudet uusien liiketoimintamahdollisuuksien kehittämiseksi ja uusien teknologioiden edistämiseksi.

”Volkswagenin uudistumiseen kuuluu avoimuuden lisääminen. Viime kuukausina olemme luoneet useita lupaavia kumppanuuksia”, Müller toteaa.

Esimerkkeinä Müller mainitsi mahdollisen laajentumisen edullisten autojen luokkaan Tatan kanssa, suunnitellun yhteistyöyrityksen Kiinassa JAC:n kanssa edullisten sähköautojen kehittämiseksi sekä lukuisat yhteistyöprojektit liikkuvuuspalveluiden alalla. ”Upeiden autojen rakentaminen ei enää riitä tulevaisuuden turvaamiseksi. Nykypäivän asiakkaat odottavat uusia liikkumispalveluja. Se taas merkitsee sitä, että meidän on muututtava.”

Dieselkriisistä huolimatta Volkswagen on valmis kohtaamaan perusteellisen muutoksen autoteollisuudessa. ”Viimeisimmällä tilikaudella olemme luoneet perustan Volkswagenin historian laajimmalle muutokselle ja nostaneet operatiivisen tuloksemme korkeammalle tasolle kuin moni edes ajatteli olevan mahdollista”, Müller tiivistää. ”Vuonna 2017 jatkamme täydellä vauhdilla eteenpäin!”