Kukapa ei olisi joskus ollut turhautunut etsiessään sopivaa pysäköintipaikkaa? Pysäköintipaikat tuntuvat joskus käyvän vähiin – eivätkä vain maailman metropoleissa. Paikan löydyttyä on edessä haaste pysäköinnistä.

Vaikka olisit pysäköinnyt tuhansia kertoja, se tuntuu aina vaivalloiselta. 2000-luvun alussa Volkswagenin insinöörit ottivat haasteekseen ratkaista ongelman. Vuonna 2006 esiteltiin pysäköintiavustin Park Assist.

Park Assist ohjaa lähes automaattisesti parkkiin

Tänä päivänä turhautunut pysäköijä voi vain irrottaa kädet irti ohjauspyörästä ja nojata rentona selkänojaan. Järjestelmä tukee ja avustaa kuljettajaa tekemällä tarvittavat ohjausliikkeet ihanteelliseen pysäköintiin. Park Assist mittaa ohi ajaessa pysäköintipaikan, opastaa aloituspisteeseen ja hoitaa ohjauspyörän käytön ja kuljettaja hoitaa ohjeiden mukaisesti kaasu- ja jarrupolkimen käytön.

 

10 vuotta sitten mahdollisuudet olivat vielä rajalliset ensiesitellyssä Touranissa: maksimissaan kaksi korjausliikettä edestakaisin ja pysäköinti kadun reunan mukaisesti taskuparkkiin. Järjestelmä vaati tilaa auton pituuden lisäksi 1,4 metriä. Sopivan paikan löytäminen kapeilla kaduilla keskustassa oli vielä haasteellista.

Samaan aikaan kehitystyö oli kuitenkin täydessä vauhdissa. Pysäköintiavustimesta piti saada käytännöllisempi ja käyttäjäystävällisempi. Ja niin tapahtuikin.

Järjestelmä tukee ja avustaa kuljettajaa tekemällä tarvittavat ohjausliikkeet ihanteelliseen pysäköintiin.

Park Assist kehittyi nopeasti

Vuoteen 2010 mennessä taskuparkkiin pysäköinti nopeutui ja tilaa tarvittiin auton pituuden lisäksi 1,1 metriä.

Kaksi vuotta myöhemmin järjestelmä osasi pysäköidä 90 asteen kulmassa poikittaisparkkiin. Yhä monimutkaisemmat algoritmit mahdollistivat kahdentoista ultraäänisensorin käytön ja ympäristön havainnoimmisen.

Tarvittavan puskuritilan määrä väheni aina 80 cm:iin.

Uutena ominaisuutena Park Assist auttoi nyt myös pysäköintiruudusta pois. Tilaa auton lisäksi tähän tarvitaan vain 50 cm.

Nyt puuttui enää kohtisuoraan pysäköinti. Tähänkin Volkswagenin insinöörit löysivät ratkaisun. Vuonna 2015 julkaistiin Park Assist 3.0, ja lisäksi avuksi tuli hätäjarrutus-ominaisuus. Vaikka se ei pysty täysin eliminoimaan onnettomuuksia pysäköidessä, se vähentää vaurioita.

Näytöllä ympäristön esteet ja liikkumisalue

Viimeisen 10 vuoden aikana tehdyt muutokset näkyvät myös ohjaamossa. Alussa oli vain yksinkertainen, graafinen näyttö, 1980-luvun tietokonepelien tyyliin. Nykyään radion tai navigaattorin näytöllä näkyy yksityiskohtaisesti ympäristön esteet ja liikkumisalue, jota järjestelmä päivittää reaaliaikaisesti.

Vaikka kehitys kulkee kohti opetettua ja kauko-ohjattua pysäköintiä sekä itseohjautuvaa ajamista, yksi asia on varmaa: Park Assist on pohjana tulevillekin järjestelmille.

Park Assist on nykyisin saatavilla seuraaviin malleihin Touran, Golf-mallisto, Tiguan, Passat, CC ,Sharan sekä Volkswagen-hyötyautomalleihin Caddy ja Crafter.

Suomessa on 10 vuoden aikana ostettu yhteensä noin 35.000 Volkswagen Park Assist -pysäköintiavustinta.

Lue myös muista Volkswagenin kuljettajaa avustavista järjestelmistä.